Cabin Noise from Boundary Layer Excitation

Découvrez les avancées de l’étude sur le bruit en cabine d’avion commercial

Cet article présente une étude novatrice sur le bruit en cabine menée dans le cadre du projet CANOBLE du programme CleanSky2 de l’Union Européenne. En utilisant un capteur de pression avancé, la première partie de l’étude mesure l’excitation du fuselage par la Couche Limite Turbulente (CLT) et utilise des simulations numériques pour prédire la transmission du bruit en cabine. La deuxième partie analyse les résultats d’essais en soufflerie grandeur nature, validant ainsi les mesures et simulations. Ces données sont cruciales pour améliorer les méthodes de réduction du bruit et optimiser le design des avions futurs.

Le projet CANOBLE marque une étape clé vers des vols plus silencieux et un confort accru pour les passagers, combinant technologie avancée et recherche approfondie pour transformer l’expérience de vol.

Auteur(e)s

Romain Leneveu, romain.leneveu@vibratec.fr VibraTec, 28 Chemin du petit bois, 69134 Ecully, FRANCE E-mail: romain.leneveu@vibratec.fr

 

Edouard Salze, edouard.salze@ec-lyon.fr    Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique, Ecole Centrale de Lyon 36 Avenue Guy de Collongue 69134 Ecully, FRANCE   E-mail: edouard.salze@ec-lyon.fr

ABSTRACT

This paper is focused on the study of the interior cabin noise of a commercial jet conducted within the frame of the CANOBLE project of the EU’s CleansSky2 program. From the development of key technologies to measure the Turbulent Wall Pressure Fluctuation excitation (TWPF) and to predict the interior noise by transmission through the fuselage, a test campaign has been conducted in the S2A wind tunnel to measure the aero-vibroacoustics transmission on a mock-up of the fore part of a Dassault Aviation business jet.

The paper will first present the technologies developed in the frame of the project with the introduction of a advanced pressure sensors to measure the wall pressure excitation and a numerical workflow to predict the interior noise. The second and third parts will be focused on the presentation of the full-scale wind tunnel test campaign and the analysis of the results. Various configurations will be discussed.

This research has been funded by the European Union through the CANOBLE Cleansky project (H2020- CS2-CFP02-2015-01, project id 717084).

Keywords: turbulent boundary layer, wall pressure, MEMs advanced sensor, wind tunnel test, vibro-acoustic modelling

Vibratec

Cabin Noise From Boundary Layer Excitation: Full-scale Wall-pressure Measurement & Vibroacoustics Transmission

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